اصطلاح Full Load Enrichment در ECU به چه معناست؟

به منظور به حداکثر رساندن توان و گشتاور موتور در هنگام شتاب گیری ناگهانی (فشردن ناگهانی پدال)، ایسیو این اجازه را به خودرو می‌دهد که مخلوط سوخت به هوا را غنی تر (سوخت بیشتر) کند. به عبارت دیگر به محض آن که ایسیو تشخیص دهد راننده به توان بیشتری جهت شتاب‌گیری نیاز دارد این اجازه

Injector Dead Time چیست؟

به طور کلی مدت زمانی که طول می‌کشد تا انژکتور بعد از ارسال سیگنال پاشش از ایسیو (سیگنال منفی)، به حالت کاملاً باز (Full Open) تبدیل شود،  Injector Dead Time می گویند که برحسب میلی ثانیه (ms) بیان می‌شود و به آن Injector lag Time و یا latency نیز گفته می‌شود. به عبارت دیگر هر

ریمپ ایسیو Bosch ME17.9.71 بدون باز کردن قاب ایسیو

همان‌طور که می‌دانید برای برنامه ریزی و ریمپ ایسیو روش‌های مختلفی (JTAG,K-TAG) وجود دارد که بهترین آن از طریق پورت OBD است زیرا در این روش بر خلاف سایر روش‌ها، قاب ایسیو باز نخواهد شد و مشکلاتی نظیر آبخوردگی برد ایسیو در آینده و یا از بین رفتن گارانتی و … پیش نخواهد آمد. یکی

ریمپ ایسیو غرب استیل (MAW)

در سال‌های اخیر یک ایسیو بسیار خاص با نام MAW از کمپانی غرب استیل بر روی بعضی محصولات ایران خودرو نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ نصب شده است. سام تیونینگ بعد از انجام مطالعات بسیار و انجام تست‌های مختلف توانسته چیپ تیونینگ و ریمپ این مدل را با موفقیت و با پرفورمنس بالا

تعریف ضرایب دنده های گیربکس در ECU

آیا می‌دانید که معمولاً اطلاعات ضرایب دنده های گیربکس خودرو نیز در ایسیو ذخیره می گردد؟؟  تاکنون موارد بسیاری مشاهده شده است (معمولاً در ایسیوهای بوش) که راننده اعلام میدارد از وقتی که گیربکس خودرو را با یک گیربکس با نسبت دنده متفاوت تعویض کرده، در بعضی دنده ها چراغ چک خودرو روشن می شود

بهینه سازی عملکرد VVT با ریمپ ECU

 همان‌طور که می‌دانید در بسیاری از خودروهای امروزی از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها (Variable Valve Timing) و یا همان VVT استفاده می‌شود تا بتوان در یک حجم موتور ثابت، توان و گشتاور بیشتری را استخراج کرد. در حالت عادی زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها وابسته به چرخش میل بادامک است و دقیقاً به

Injector Scaling or Injector Calibration

همان‌طور که می‌دانید هر انژکتور علاوه بر مشخصات ظاهری دارای یک عدد مشخصه است که نشان دهنده میزان ظرفیت پاشش سوخت در دقیقه می‌باشد و مثلاً به صورت CC/min 300 معرفی می‌شود. در داخل برنامه ایسیو هر خودرویی، ابتدا با توجه به پارامترهایی نظیر دور موتور، فشار هوای ورودی، زاویه دریچه گاز و … درصد

همان‌طور که می‌دانید در اکثر ایسیوهای Continental نصب شده بر روی محصولات کیا و هیوندا، از یک ایسیو برای کنترل موتور و گیبرکس استفاده می شود که دارای دو عدد میکرو پروسسور می‌باشد. میکروی گیربکس نصب شده بر روی بعضی از این ایسیوها (SIM2k-241 , SIM2K-341) از نوع Infineon Tricore-TC1738  می‌باشد که تاکنون پروگرم کردن

چیپ تیونینگ و ریمپ گیربکس‌های اتوماتیک AL4

همان‌طور که می‌دانید در اکثر خودروهای با گیربکس اتوماتیک یک واحد کنترل گیربکس یا همان Transmission Control Unit وجود دارد که اصطلاحاً به آن TCU گفته می‌شود. البته در بعضی خودروها نیز وظیفه کنترل گیربکس با همان ECU اصلی موتور می‌باشد و در آن‌ها ایسیو از دو پردازنده جدا برای کنترل موتور و گیربکس استفاده

ریمپ ایسیو Continental Easy_U2.5

در سال‌های اخیر یک ایسیو بسیار خاص با نام Continental Easy_U2.5 بر روی بعضی محصولات ایران خودرو نظیر رانا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ و همچنین دنا به کار رفته که ساخت شرکت CROUSE می‌باشد. سام تیونینگ بعد از انجام مطالعات بسیار و انجام تست‌های مختلف توانسته چیپ تیونینگ و ریمپ این مدل را برای اولین

ریمپ ایسیو Bosch ME17.9.71

همان طور که می دانید در بسیاری از خودروهای پژو ۴۰۵ و پارس و … در سال‌های اخیر از ایسیو بوش ME17.9.71 استفاده شده است. در این ایسیو از یک میکروپروسسور جدید با نام Infineon TriCore SAK-TC1724 استفاده شده است و امکان خواندن برنامه ایسیو و اعمال تغییرات نرم افزاری و سپس رایت کردن اطلاعات

عوامل مختلفی سبب می‌شود که خودروی شما در حالت درجا دارای لرزش‌های بیش از حد باشد و این لرزش همواره باعث آزار راننده مخصوصاً در ترافیک‌های طولانی می‌گردد. برای رفع آن راه‌کارهای مختلفی نظیر تعویض استپر، استفاده از شمع و وایر مرغوب، تعویض دسته موتورها و … وجود دارد که معمولاً مشکل را برطرف نمی‌کنند.

همان‌طور که در مطالب قبلی هم اشاره شد، سام تیونینگ این توانایی را دارد که بنا بر درخواست مشتری، دمای موتور تمام خودروهای داخلی را با توجه به دلخواه راننده تنظیم نماید. در این روش به کمک اصلاح دمای کارکرد فن دور کند و تند و همچنین زمان خاموش شدن آن، دمای موتور همواره در

معرفی پدیده سوپرشارژینگ (SuperCharging Effect)

هندسان طراح خودرو تا سال های قبل از ۱۹۵۰ معتقد بودند که با مانیفولدهای هوای ورودی کوتاه تر می‌توان هوای بیشتری را به سیلندر هدایت نمود و در این حالت تنفس موتور با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.

در این مطلب قصد داریم به یک سوال رایج در زمینه چیپ تیونینگ ایسیو بپردازیم. چرا بعضی از دامپ‌های ریمپ شده بعد از مدتی روی خودرو تاثیر قبل را ندارند؟؟؟ برای بسیاری از رانندگان این سوال مطرح است که چرا بعد از مدتی که از دانلود یک دامپ ریمپ شده بر روی خودرو میگذرد، تاثیرات

محدودیت سرعت

در این قسمت می خواهیم موضوعی را مطرح کنیم که شاید دغدغه بسیاری از خانواده‌ها باشد و آن هم سرعت بالای فرزندان آن‌ها در هنگام رانندگی است… معمولا جوانانی که به تازگی گواهینامه رانندگی خود را اخذ می‌کنند، علی رغم آن که هنوز به مهارت‌های رانندگی مسلط نشده‌اند ولی با سرعت بسیار بالایی رانندگی می‌کنند

ریمپ ای‌سی‌یو SSAT

ایسیو اس ست (SSAT) یکی از ایسیوهای بسیار خاص در چند سال اخیر بوده که بر روی بسیاری از خودروهای ایران خودرو و سایپا نصب شده است که البته به علت کیفیت پایین آن و مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری عدیده‌ای که داشته است نتوانسته رضایت مشتریان را جلب نماید. سام تیونینگ می‌تواند همانند

کاهش دمای موتور ای اف سون (EF7)

در مطالب قبلی به تفضیل در مورد روش‌های کاهش دما موتور اشاره شد. یکی از موتورهایی که دمای کارکرد آن بسیار بالا بوده و باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در طولانی مدت شده، موتور قدرتمند EF7 است. این موتور بر روی خوروهایی نظیر سمند LX، سمند سورن، سمند سورن توربو، دنا و … به کار رفته

رفع خطای سنسور میل سوپاپ

سنسور میل سوپاپ یک قطعه الکترونیکی در موتورهای احتراق داخلی است که اطلاعات موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه و سپس به ای‌سی‌یو خودرو ارسال می‌نماید. این اطلاعات به ای سی یو خودرو کمک می‌کند تا زمان بندی پاشش سوخت و جرقه شمع‌ها را به خوبی تنطیم نماید. این سنسور جهت

رفع تاخیر دریچه گاز برقی

در سال‌های اخیر در بسیاری از خودروهای تولید شده در کشور، دریچه گاز سیمی قدیمی جای خودش را به دریچه گازهای برقی داده‌اند که دارای مزایا و معایبی نسبت به دریچه‌های گاز سیمی قدیمی هستند. دريچه گاز برقي به دليل امکان كنترل دقيق‌تر ميزان هواي ورودي به موتور، نسبت به دريچه گاز مكانيكي برتري دارد.

هدرز موتور B3 (پراید قدیم)

این هدرز مناسب برای خودروهای نوع موتور B3 که بر روی انواع مدل های پراید و PK نصب شده، می‌باشد. ساخته شده از فولاد مخصوص و آبکاری شده ، دو تکه با طراحی ۴-۲-۱ ، خمکاری بوسیله دستگاه CNC با دقت بالا ، برشکاری فلنج ها بوسیله لیزر CNC و سپس ماشینکاری شده بمنظور فیت

در این مطلب یک فایل بسیار ارزشمند از دامپ تیونینگ شده پراید زیمنس بدون ایموبلایزر و با فن تک دور قرار داده شده است. در این دامپ با اصلاح نمودار مقدار پاشش سوخت و مقدار  آوانس جرقه، موفق به کسب حداقل ۱۰% توان بیشتر نسبت به خودروی استاندارد شده است. این دامپ توسط سام تیونینگ

در مطالب قبلی اشاره شد که کمپانی‌های تیونینگ خودرو با توجه با اطلاعات خودروساز تمام جداول و پارامترها را در فایلی به عنوان Damos یا A2L یا ASAP2 ذخیره می‌کنند که می توان آن را در کنار مپ اصلی در نرم افزارهایی مانند Winols یا TunerPro فراخوانی نمود و به راحتی از جداول مختلف آگاهی

حذف محدودیت سرعت نیسان

همان‌طور که می‌دانید کمپانی‌های معتبر خودروسازی در دنیا بعضی مواقع بر روی خودروهای تولیدی خود محدودیت سرعت اعمال می‌کنند که معمولاً به علت‌های ذیل است : ۱ – ناپایداری و عدم چسبندگی لازم خودرو به جاده در سرعت‌های بالا به علت ضعف در طراحی آیرودینامیکی و یا طراحی سیستم تعلیق آن ۲- عدم توانایی و

در این مطلب یک فایل بسیار ارزشمند از مپ تیونینگ شده پراید زیمنس با ایموبلایزر قرار داده شده است. در این دامپ با اصلاح نمودار مقدار پاشش سوخت و مقدار  آوانس جرقه، موفق به کسب حداقل ۱۰% توان بیشتر نسبت به خودروی استاندارد شده است. این دامپ در مجموعه آرشیو دامپ‌های شرکت TNM بوده که

کاهش دمای کارکرد فن در ایسیو S2000 SAGEM

 سام تیونینگ به عنوان یک مرکز حرفه‌ای چیپ تونینگ و ریمپ ایسیو، توانسته بعد از مدت‌ها تلاش و مطالعه بر روی ایسیو ساژم و برای اولین بار درکشور به دانش تغییر دمای فن دور کند و تند و خاموش شدن در ایسیو SAGEM S2000 دست یابد. ما می‌توانیم در تمامی خودورهایی که ایسیوهای آن ها

افزایش کات آف در ای سی یو ساژم (S2000 SAGEM)

در مطالب قبلی اشاره شد که سام تیونینگ در ادامه پروژهایی که در دست داشت، موفق شد به محل ذخیره مقادیر کات آف در دامپ ایسیو والئو دست یابد و مقادیر کات آف را در این نوع ایسیوها مطابق نظر مشتری تغییر دهد. در مرحله بعدی با توجه به شباهت سخت افزاری و نرم افزاری

نرم افزار Winols

نرم افزار Winols یکی از قوی‌ترین نرم افزارهای موجود در زمینه ریمپ و چیپ تیونینگ ای سی یو بوده که توسط کمپانی EVC ارائه شده است. این نرم افزار با داشتن قابلیت‌های مختلف در زمینه شناسایی جداول مختلف نظیر منحنی‌های گشتاور، مقدار پاشش سوزن‌ها، زاویه جرقه و همچنین سهولت در اعمال تغییرات در دامپ‌های ای

کاهش دمای کارکرد فن در ایسیو Bosch ME7.4.5

سام تیونینگ در ادامه فعالیت‌های مطالعاتی خود تصمیم گرفت مشابه با ایسیوهای Bosch ME7.4.4 در ایسیوهای Bosch ME7.4.5 نیز به دانش تغییر و اصلاح دمای فن خودرو دست یابد. این نوع ایسیو بر روی بسیاری از پژوهای ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۷ ایرانی نصب شده است و در تمامی این خودروها دما کارکرد موتور

شاید برای رانندگان و تعمیرکاران این سوال مطرح باشد که از کجا بفهمیم مراکز چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو آیا معتبر هستند یا نه؟ با توجه به آن که هنوز این شاخه از علم تیونینگ خودرو در زیر سایه تیونینگ سخت افزاری و تون آپ خودرو قرار گرفته و از طرفی امکان تست خودرو بعد

سام تیونینگ این افتخار را دارد که با تکیه بر توان علمی و تلاش اعضای خود، بسیاری از نیازهای مصرف کنندگان، تعمیرکاران و علاقه‌ مندان به چیپ تیونینگ را در زمینه ایسیوهای VALEO موجود در کشور را برطرف نماید. در ادامه مواردی از دستاوردهای ارزشمند ما اشاره شده است. افزایش شتاب و توان خودرو تا

شناسایی پارامترها در دامپ ایسیو

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که ما چطور می‌توانیم جداول سوخت، جرقه و و بقیه ثوابت، پارامترها و سنسورها را در دامپ بیابیم و سپس آن‌ها را تغییر دهیم. جواب دادن به این سوال میتواند هم سخت باشد و هم آسان!! ما ابتدا به کمک نرم افزار اورجینال IDA Pro و همچنین Winols،

انواع روش‌های کات اف در خودرو

به طور کلی انواع روش‌های محدود کننده دور موتور (Cut off) یا Revolution Limiter، به ۲ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: Hard limiter در این روش زمانی که شما دقیقاً به مقدار دور موتور مورد نظر می‌رسد به صورت ناگهانی پاشش تمام انژکتورها (هم بنزین و هم دیزل) قطع می‌شود و در پی آن نیز جرقه شمع‌ها

کاهش دمای کارکرد فن در ایسیو Bosch ME 7.4.4

سام تیونینگ به عنوان یک مرکز تخصصی چیپ تیونینگ و سوپرچیپ ایسیو، توانسته بعد از مدت‌ها تلاش و مطالعه شبانه روزی و همچین با تکیه بر تجربیات و دانش خود در زمینه تیونینگ ایسیو، برای اولین بار درکشور به دانش تغییر دمای روشن شدن فن در ایسیو Bosch ME7.4.4 دست یابد. همان‌طور که می‌دانید این

اصلاح چکسام ایسیوهای CGE بدون فلش (CGE No Flash)

اصلاح چکسام همواره به عنوان دغدغه اساسی مراکز چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو در ایران است زیرا به علت عدم دسترسی به نرم افزارهای اورجینال و کارآمد تیونینگ  باعث شده در بسیاری از موارد تیونرها محدودیت‌هایی را متحمل شوند و نتوانند بعد از ریمپ ایسیو آن را بر روی خودرو دانلود نمایند. البته مراکزی نظیر

معرفی اصطلاحات اولیه تیونینگ

در صنعت تیونینگ موتور خودرو از یک سری اصطلاحات خاص استفاده می‌شود که معمولاً مخفف آن‌ها در فایل‌های آموزش تیونینگ و Damos های تیونینگ ایسیو، به کار برده می‌شود. در این مطلب قصد داریم عبارت‌های کامل این اصطلاحات اولیه را معرفی نماییم و در پست‌های بعدی به بیان جزئیات هر یک می‌پردازیم: – – –

حذف سنسور اکسیژن دوم ایسیو Bosch ME 7.4.9

ایسیوهای متنوعی از نوع بوش در سال‌های اخیر بر روی محصولات ایران خودرو و سایپا نصب شده است که از آن میان می‌توان به ایسیو Bosch ME7.4.9 اشاره کرد که بر روی خودروهای سمند EF7، دنا، سمند سورن توربو وجود دارد. سام تیونینگ در ادامه برای دستیابی به ۴ هدف ذیل، اقدام به حذف سنسور

دامپ‌های بی کد ایسیو

در دهه گذشته با ورود و تولید خودروهای دارای سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) در کشور، از نگرانی‌های بسیاری از رانندگان بابت سرقت خودرو  کاسته شد و رانندگان تا حدود زیادی مطمئن بودند که سرقت خودرویشان بسیار سخت و در بعضی مواقع محال به نظر می‌رسد. با ورودی این سیستم به کشور همانند بسیاری از نقاط

حذف سنسور اکسیژن دوم

شاید برای شما همواره این سوال مطرح است که چرا خودروهای قدیمی نسبت به خودروهای مشابه و صفر کیلومتر جدید، دارای شتاب و سرعت بیشتر و حتی مصرف کمتری هستند. برای یافتن جواب این سوال باید پارامترهای مختلف نرم افزاری و سخت افزاری خودروها را مورد مقایسه و بررسی قرار داد. افت کیفیت قطعات اصلی

تغییر دمای کارکرد فن در ایسیو زیمنس

در مطالب قبلی به تفضیل در مورد روش‌های تغییر کارکرد فن خودروها اشاره شد. در سال‌های اخیر (اوایل دهه ۹۰) حجم ایسیوهای زیمنس مورد استفاده بر روی خودروهای ایرانی به شدت بالا رفت و تا جایی‌که تقریباً در سال‌هایی تمام ایسیوها از نوع زیمنس و یا مدل‌های کپی شده از روی آن بودند. این اتفاق

روش‌های کاهش دمای روشن شدن فن خودرو

در کشورهایی نظیر ایران که اختلاف‌های دمایی بالا در فصول مختلف وجود دارد، مسئله‌ی دمای کارکرد موتور خودرو و آمپر آب آن در فصول گرم سال، به عنوان دغدغه اصلی بسیاری از رانندگانی است که به کیفیت سرسیلندر و واشر آن اعتماد ندارند. سوختگی‌های مکرر واشر و هزینه‌های بالای تعویض آن سبب شده است که

در خودروهای امروزی برای کاهش میزان آلایندگی و مصرف خودرو و بسیاری ملاحظات دیگر، دور موتور درجا (دور سلو) خودروها را تا حد ممکن پایین در نظر می‌گیرند که معمولا بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ دور بر دقیقه است (البته در حالات گرم خودرو و بدون استفاده از کولر) پایین بودن دور موتور در حالت سلو

کات اف ایسیو والئو (VALEO)

در دهه ۸۰ شمسی و با تولید عمده محصولات پژو در کشور، بازار تیونینگ خودروهایی نظیر پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و پارس در کشور بسیار داغ شد و به حق خودروهای تولید شده در آن سال ها علاوه بر توان و قیمت مناسب دارای کیفیت تولید بسیار مناسبی بودند و دست مشتریان را برای تقویت و

افزایش کات اف در ایسیوهای زیمنس

برای علاقه مندان به تیونینگ و کسانی که خودروهایی تقویت شده دارند همواره تمایل به افزایش دور موتور و رسیدن به حداکثر  توان و سرعت وجود دارد ولی در خودروهای شهری همیشه محدود کننده نرم افزاری دور موتور وجود دارد که که به آن Fuel Cut off و یا Rev limiter نیز گفته می‌شود. در

چیپ تیونینگ کاربردی

چیپ تیونینگ (Chip Tuning) و ریمپ (Remapp) ایسیو به عنوان یک شاخه نوپا در صنعت خودرو ایران محسوب می‌شود که عمر آن به کمتر از یک دهه می‌رسد. با پیشرفت کردن کمپانی‌های تولید پروگرمر مخصوص خودروهای ایرانی و سهولت در برنامه ریزی ایسیوهای موجود در کشور سبب شد که علاقه مندان بسیاری وارد این زمینه

چیپ تیونینگ و سوپر چیپ چیست؟

معمولا اکثر رانندگان علاقه‌مند به خودرو تمایل دارند که خودرو خود را از نظر ظاهر و موتوری تقویت کنند که قشر جوان کشورمان نیز به این زمینه بسیار پر علاقه نشان می دهند. این قشر معمولاً مبلغ زیادی را هزینه اتومبیل خود می کنند از خرید رینگ و تایر گرفته تا شمع حرفه‌ای ، فیلتر

تعریف Damos، A2L و ASAP2

به طور کلی بعد از آن که شما موفق به خواندن دامپ کامل ایسیو هر خودرویی شوید فقط یک فایل HEX خواهید داشت که دریایی از اطلاعات در آن نهفته است. تمام پارامترهای خودرو نظیر کارکرد کیلومتر خودرو، جداول پاشش سوخت، جدول زاویه پاشش سوخت، دور Cut off، محدودکننده سرعت، کدهای عیب یابی و …

دیفیوزر (Diffuser) در سرعت‌های بالا فشار زیاد هوا در زیر خودرو وجود دارد که این فشار باعث می‌شود عقب خودرو را به سمت بالا فشار دهد، در نتیجه خودرو پایداری خود را از دست می‌دهد و قسمت عقب خودرو به دلیل فشار هوا به سمت بالا می‌رود و باعث ناپایداری در سرعت‌های بالا و یا

بالا
CLOSE
CLOSE
});