
بسیاری از دوستان علاقه مند به چیپ تیونینگ و ریمپ تا الان مکرراً اصطلاحاتی در مورد پارامتر گشتاور و یا همان Torque را در ایسیو شنیدهاند.
شاید این سوال مطرح شود که پارامتر گشتاور به عنوان یه خروجی از موتور محسوب میشود و چطور در داخل ایسیو و با چه هدفی تعریف میشود؟!!!!
فلسفه طراحی نرم افزاری بسیاری از ایسیوها نظیر ایسیوهای Bosch بر مبنای محاسبه گشتاور دلخواه راننده میباشد. با بیان ساده یعنی در داخل دامپ ایسیو، گشتاور واقعی قابل تولید توسط موتور تعریف میشود و در هر لحظه هم گشتاور درخواستی (Torque Desire) راننده محاسبه میشود در ادامه با توجه به نسبت این دو پارامتر (گشتاور نسبی)، مقادیر زاویه دریچه گاز و مقدار پاشش سوخت مورد نیاز و اصلاحات زاویه جرقه، محاسبه و اعمال می گردد. (البته در ادامه اصلاحاتی نیز بر روی این مقادیر بر حسب سایر پارامترها صورت میگیرد)
پس در بسیاری از ایسیوها برای آن که بهبود شتاب و توان مناسبی هنگام ریمپ داشته باشید و همچنین پاسخ دریچه گاز نسبت به پدال گاز بهبود یابد میبایست در هنگام ریمپ کردن حتماً تغییرات دقیق و مناسبی بر روی پارامتر گشتاور اعمال نمود.
در شکل زیر برای نمونه جدول گشتاور برای ایسیو ال زد ان اف LZNF نصب شده بر روی خودرو پراید نمایش داده شده است. (لازم به ذکر است اعداد داخل جدول بعد از اعمال فاکتور و افست مناسب به اعداد واقعی تبدیل میشوند)